Bolivia deel 1 - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Joani Willems - WaarBenJij.nu Bolivia deel 1 - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Joani Willems - WaarBenJij.nu

Bolivia deel 1

Blijf op de hoogte en volg Joani

11 Oktober 2018 | Bolivia, La Paz

4 oktober 2018, aangekomen in Copacabana Bolivia. Klein stadje aan het Titicacameer. Vandaag naar Isla del Sol gegaan met de boot. Hier een wandeling van 45 minuut naar de andere kant van het eiland, bergop, gewandeld.

5e Copacabana is zeer klein, twee hoofdstraten en wat zijstraatjes. Er riep iemand op me, maar ik had dit niet in de gaten, omdat het Spaans was. Dit waren twee jongens.van Blacky hostel in Cusco (Peru), waarvan eentje bij het ontbijt werkte. Dit om wat bij te verdienen. Ze waren ook op reis. Een heerlijke pizza gehad (tripadvisor 33 stemmen, 4.9) dit was niet gelogen! Simkaart gekocht, ben ook nog opgelicht. Het ging maar over 20 Boliviaan, dit is 2.50 euro. Maar die had mevrouw fijn in haar zak zitten. Ik zei 40 Boliviaan 1gb data en ze zei diez (10) voor de simkaart. Ze had maar 20 b erop gezet, en toen ik terug ging zei ze simkaart kost 30 b. Dus simkaart is duurder dan 500mb data...... Maargoed... Op de kade gezeten op een bankje mensen uitgekeken. Om 18.00 vertrokken naar La Paz. Met het bootje Lake Titicaca overgestoken en toen verder met de bus. Om 20.30 aangekomen in La Paz.

6e Ontbijt in hostel, laundry afgegeven gaan pinnen. Terug naar hostel kamer betaald info over excursies gekregen, busticket geboekt. Morgen ga ik naar Rurrenabaque (jungle). Dit wordt spannend, ik ga met de bus via een deel van de bekende death road, bumpy ride. Om 14.00 vertrekken, aankomst 05.00. Free walking tour gedaan door la paz. We zijn o.a. bij de witchmarket geweest. Hier hangen o.a. foetussen van babylama's. Na de free walking tour wat gegeten en toen met de paarse kabelbaan de stad overgezoeft. Daarna gaan eten, gado gado of iets wat erop leek. Het was lekker, dat is het belangrijks!

7e Door de stad gewandeld, heksenmarkt nog eens bezocht. Om half 1 vertrokken voor de minibus. De jongen van het hostel wilde meelopen zodat ik de juiste minibus had, maar dat vond ik niet nodig. Minibus naar Villa fatima, daar een ouderwetse Boliviaanse touringcar bus, of beter gezegd oud ijzer, over de hobbelige weg gereden naar Rurrenabaque. Nu begrijp ik waarom mensen met het vliegtuig gaan ipv 13 uur in deze bus. Om 05.00 aangekomen in hostal. Ik had hen bericht over mijn vroege aankomst tijd. Ik kreeg een kamer met 3 bedden voor mij alleen en om 10.00 uur de oorspronkelijk kamer, zonder extra kosten. Zeer netjes! Hier in Rurrenabaque is niks te doen. Totaal 6 toeristen gezien. Ik heb een pampastour geboekt voor morgen voor 3 dagen en meteen een busticket terug. Ik wilde hier nog een extra nacht blijven, maar dat sla ik over. De middag heb ik een rondje door het stadje gemaakt en wat gekletst met een Engelse jongen die helaas alweer verder ging.

9e Om 09.30 vertrokken met de pampas tour richting Santa Rosa de yacuma. De groep bestaat uit 2 koppels, Canadezen, Amerikaan en Duitser. Daarna 3 uur met de boot de rivier op. We hebben gezien, schildpadden, lazy animal, aligators, capybaras, roze dolfijnen, verschillende vogels, aapjes en zelfs een anaconda. Om 18.00 zonsondergang gezien. Gegeten en naar bed. Geslapen heb ik niet, door de jeuk. Om 06.00 toen het licht werd opgestaan, meteen gedouched. Er hing een sterke urinegeur in de kamer. Een of ander kalmeermiddel voor de huid gekregen, ik zit helemaal onder de bulten. Muskito muskito. Ik zeg dit zijn geen muskito! Daarna gelijk gekregen en andere kamer aangeboden gekregen. De jongen is meegelopen naar de kamer. Ja, zei hij. Geen muggen maar insecten die van het dak vallen. (Dit ook al in Puerto Maldonado meegemaakt). Heel lang moeten wachten op vervoer terug naar de bewoonde wereld. Met de boot aangekomen, stond de eigenaar van de lodge op mij te wachten. Hij heeft een aantal keer zijn excuses aangeboden en zei dat dit niet eerder is.voorgekomen. Dit vond ik heel netjes. Het personeel heeft zijn best gedaan om me te helpen met de jeuk. In Santa Rosa naar de apotheek met het Canadees koppel. Zij hebben enige kennis van de Spaanse taal en mij geholpen. Ik kon kiezen, of pillen of een spuit. Dat lijkt me duidelijk. Ik heb antibiotica en pillen voor de jeuk gekregen. Zij zeggen ook allergische reactie op muggenbeet. Ik zit helemaal onder de bulten en plakken, opgezwollen voeten behalve de plekken die bedekt waren. De jongen van het tourbureau heeft me de helft van het geld teruggegeven. Dit is alweer besteedt aan hostel, apotheek, laundry en eten. Hij heeft me meegenomen, met de motor, naar de apotheek waar een vriendin werkt. Ook weer allergische reactie op muggenbeet. Zalf en pillen gekregen, door de touroperator betaald. Ik ben heel blij hoe zij hebben gehandeld en mij hebben geholpen. Even afgespoelt naar de laundry, iets gegeten en toen fatsoenlijk gedouched, pillen ingenomen en zalf gesmeerd. Vanaf 18.30 niet meer van de kamer geweest en in "quarantine" gezeten. Vanochtend is het al iets verminderd, de jeuk is ook gelukkig minder. Vanmiddag voor de 3e keer sinds ik hier ben naar Yummy. Heerlijke Acai bowl gegeten. De meneer bedankt die er werkt. Hij vroeg of ik een review op Google wilde achterlaten.Dit heb ik gedaan met een foto. Om 19.00 de bus terug naar la Paz.


  • 12 Oktober 2018 - 12:05

    Johan Theunissen:

    Hallo Joani, tot nu toe een verslag van je mooie reis over het muurtje in de tuin door Mam en Pap.
    Nu ben ik ook online en kan lezen wat je allemaal mooie dingen ziet en meemaakt. Geniet er maar van
    Dikke poen Rinie en Johan

  • 14 Oktober 2018 - 10:45

    Berry:

    Supersjiek! Wie is t met dn bedbugs? Al weggekrets?

  • 21 Oktober 2018 - 07:02

    Shannon:

    Roze dolfijnen.. prachtig! Wat leuk om dit allemaal te lezen..
    Merh die bieskuhs?? OMG!!!
    Zou nergens meer durven te liggen hihi.

    Fijn om te lezen tot het goed gaat, en je het naar je zin hebt!

    Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, La Paz

Joani

Actief sinds 29 Juli 2018
Verslag gelezen: 703
Totaal aantal bezoekers 10494

Voorgaande reizen:

13 September 2018 - 19 December 2018

Zuid-Amerika

Landen bezocht: