Chili en Argentinië - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Joani Willems - WaarBenJij.nu Chili en Argentinië - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Joani Willems - WaarBenJij.nu

Chili en Argentinië

Blijf op de hoogte en volg Joani

06 November 2018 | Argentinië, Buenos Aires

Hallo allemaal,

Helaas lukt het me niet via de mobiel foto's te uploaden op de site. Dit vind ik erg jammer, had ze graag gedeeld. Wellicht dat ik een hostel met pc tegenkom.

Inmiddels zit Peru en Bolivia erop.
De 19e was ik gearriveerd in Chili, San Pedro de Atacama.
20e 's ochtends om 07.00 de bus naar Salta, Argentinie. De grensovergang verliep gelukkig goed. De linkerkant exit stempel Chili, rechter balie stempel binnenkomst Argentinie. Om 17.00 gearriveerd en gaan pinnen. Hier werd ik niet goed. 2000 peso, dit is 47 euro, per transactie en maximaal 4000 peso per dag. Daarbij moest ik ook nog 375 peso, dit is 9 euro, aan de bank in Argentinie betalen. Momenteel is de Argentijnse Peso erg gedaald, waardoor veel dingen weer goedkoper zijn, maar de situatie voor de lokale mensen niet beter.

22e dagtrip naar Humahuaca. Dit viel eigenlijk heel erg tegen. Veel mooie landschappen, inhoudelijk erg saai. Om 08.00 vertrokken en om 20.00 terug. Veel in het busje mét alleen Spaanstaligen. Ik heb via de google translate gecommuniceerd met mijn 74 jarige buurvrouw uit Bahia Blanca (Argentinie). Op zo'n momenten is het jammer dat ik de taal niet ken. Hopelijk is de dagtrip naar Cafayete morgen interessanter. Mijn busticket bij een kopiezaak om de hoek van het hostel laten printen, hostel had geen printer.

23e Dagtrip naar Cafayete. Gelukkig een leuke tour, Weer allemaal Spaans sprekende mensen, op een Belgische jongen na. We zijn samen gaan lunchen. De gids vertelde veel onderweg en het was ook interessant. Verschillende bezienswaardigheden gezien en naar een wijnproeverij geweest. Mevrouw, denk 80 jaar, naast me in het busje heeft de hele dag geslapen. Niet zo fijn als je wilt uitstappen bij een stop. De gids gaf aan wanneer er een mogelijkheid was voor te plassen. (Veel ouderen mensen) Dit zal ze naar alle jaren ervaring wel hebben geleerd. Vanuit Salta naar het zuiden naar cafayete, langs de rivieren, bergen en kloven van de Calchaquí-vallei. Daarbij zijn we o.a. bij de Devil's Throat-rotsformatie geweest waarna we zijn doorgereden naar Cafayate. Een tour door de wijnmakerij in het Spaans en naar het wijnmuseum geweest in Cafayete.

Gisteren zijn we regelmatig moeten stoppen voor een plaspauze. Nadat de tour was afgelopen hebben ze me om 20.00 afgezet bij de terminal. Het is een 11 urige busreis van Salta naar Cordoba,Ik had mijn backpack al meegenomen, omdat het gisteren ook al was uitgelopen. Om 21.30 mijn bus (fonobus) de goedkoopste wat ik kon vinden. Zeer nette bus met een maaltijd en water.

24e Gewandeld door de stad cordoba. Het palacio Ferreyra, museum de bellas artes Evita bezocht.In de avond een free walking tour gedaan van 17.00 tot 20.30. O.a. Geweest bij Paseo del buen Pastor, park Sarmiento en de studentenwijk Guemes.

25e Een regenachtige dag. Een vliegticket geboekt, 3 november van santiago naar Buenos Aires. Daarna om 11.00 een free walking tour gedaan door het centrum. Van te voren een paraplu gekocht. Uitleg gekregen. Naar de tour een broodje Chorizo pan gegeten. Cubanitos met dolce du leche bij een kraampje gekocht. Terug naar hostel om mijn was op te halen. Ik had een empanada gegeten en een behoorlijke vlek op mijn tshirt. Helaas zit deze ernog in. De nachtbus vertrok om 21.30 en om 10.00 kwam ik aan in Mendoza. Fijne rit gehad, bus was half leeg. Aangekomen in Mendoza de taxi gepakt naar het hostel. Ik kon meteen inchecken. Gisteren heeft het de hele dag geregend in cordoba. Mijn schoenen heb ik weg kunnen gooien. Nieuwe schoenen niet gevonden, hetgeen ik wilde, hadden ze mijn maat niet.Een broodje Milanese gehad. Geld gaan wisselen, zodat ik niet hoef te pinnen. Ik mocht niet op mijn telefoon in het wisselkantoor en mijn dollar briefjes werden niet aangenomen omdat ze beschadigd waren, lees een penstreepje bevatte. Het derde brief werd goedgekeurd. Naar de Starbucks en het gebruikelijke besteld, frappuchino met caramel cream grande a 116 Argentijnse peso, 2,75 euro. Daarna naar de free walking tour, alleen niemand gezien. Zelf rond gaan lopen, heerlijk weer en zon schijnt.

27e De bus naar Valparaiso overdag gepakt. De nachtbus had een vervelende tijd en de grens over naar Chili leek me niet zo verstandig. 's Ochtends wakker geworden van gesnurk van mijn kamergenoot. Opgestaan om 07.00 en gaan ontbijten in het hostel. Om 08.30 vertrokken en naar de busterminal gelopen. Daar heb ik mijn ticket gekocht naar Valparaiso. Rond 10.00 vertrokken en om 11.30 stonden we stil. Er was een ongeluk gebeurd, waarna we 3 uur stil gebben gestaan. Ik was om 20.30 in Valparaiso. Een vegatarisch broodje to go gekocbt en de taxi in. Het is 1.7 km naar het hostel. Ik weet niet hoe de taxi is gereden, en hij ook niet want hij wist de weg niet. Nadat meneer aan drie mensen het hostel had gevraagd, is er iemand met me meegelopen. De dag erna door de stad gewandeld en verschillende buurten bezocht. Toen zag ik dat het een rechte weg van de terminal naar hostal is, maar je moet in een zijstraat 100 trappen op. logisch dat de taxichauffeur de weg niet wist. Valparaiso bestaat uit heuvels en heeft verschillende (26) escalators, liften die je vooreen paar peso de heuvel omhoog brengt. Het geld zeker waard! Valparaiso is een kleurrijke artistieke havenstad, overal zie je graffiti. Een walking tour gedaan en smiddags een tour in Vina del Mar. Ze noemen dit een mooie stad. Dit is zeker waar, maar mijn voorkeur gaat dan toch naar de kleurrijke stad valparaiso. Na de tour een broodje lomo asado met frites gegeten.

30e vertrokken naar de busterminal en een ticket gekocht naar Santiago. Na 1 uur 45 minuut aangekomen bij de terminal, meteen ook metro station. Metro systeem is heel duidelijk en simpel. 2 metrolijnen en geariveerd bij station Bellas Artes. 200 meter gelopen en daar is mijn hostel. Chaufa met garnalen gaan eten, heerlijk. Even wat anders.

31e in de ochtend en de middag een free walking tour gedaan. Naar de markt en 1 kilo aarbeien voor 0.80 eurocent gekocht. Omdat ik 4 nachten in het hostel verblijf, is dit makkelijker. Naar de supermarkt een liter drink yoghurt voor bij de aardbeien. ' s avonds weer chaufa met kip en beef gaan eten. Morgen ga ik naar het museum de memoria . Dit gaat over Pinochet.
In Chili heb ik de plaatsen San Pedron de atacama, Valparaiso en Santiago bezocht. Santiago heeft me in positieve zin verrast. Grote, schone stad met veel historie. Museum la memoria over de tijd dat Pinochet de macht had zeer indrukwekkend. Ik ben zeker 2 uur binnen geweest met een audio. Deze bevatte meer dan 80 spraakopnames.ik heb ze bijna allemaal gehoord. Jammer dat er geen guided tour was. In de stad zelf zie je hier ook veel van terug en er wordt ver gesproken bij de tours. Bij het presidentshuis zijn bijvoorbeeld allemaal foto in het gras gestoken, met mensen die door Pinochet zijn omgebracht. Kabelcar gedaan in park san cristobal. Wandeling en viewpoint Santa luciahill.

3 november vlucht Santiago naar Buenos Aires. Allemaal prima verlopen. Buenos Aires is een grote stad. Voor 2 dagen de hop on hop bus gekocht. In de wijk La Boca uitgestapt, een betaalde tour gedaan. La Boca staat bekend om de Boca Juniors, voetbalclub. Twee free walking tours gedaan. Steak gaan eten. Een mevrouw uit Limburg tegengekomen, iets mee gaan drinken. Na 7 weken plat kunnen spreken, ik ben het niet verleerd ;-) k had een fijn hostel, naar ben verhuist twee verdiepingen omlaag naar een ander hostel. Matras was zeer slecht! Buenos Aires is een leuke gezellige stad en ik was graag langer gebleven.

Rond en gezond, wil niet weten wat de weegschaal zegt, vertrek ik morgen naar Uruguay.

  • 07 November 2018 - 13:10

    Jopie En Anneke:

    geweldig wat een avontuur . Joani ga je ook nog naar die watervallen tussen Argentinie en Brazilie ? we blijven je volgen, veel succes.

  • 08 November 2018 - 11:47

    Ton:

    Hoi Joani, wat heb je het nog steeds fantastisch! En wat ben je toch druk met alles te bekijken. Heb je nooit een rustdag om wat lekker te luieren? Nou geniet maar lekker van alles. Wij zijn tot eind november in Portugal en genieten hier ook!
    Groetjes Ton

  • 09 November 2018 - 17:34

    W'J'Volders En G.J. Janssen:

    Geweldig wat jij allemaal ziet en doet. Ben daar echt van onder de indruk. Heb het op de reunie van de Janssens er nog met Wil en Esther en ook met je opa over gehad. Het reizen heb je beslist van opa Jef maar je interesse voor het eten zeker van je pa. e niet er nog maar van.de groeten van Gerda en Wiel.

  • 09 November 2018 - 20:13

    Chantal Mingels:

    Hoi Joani, Gina heeft me de link gegeven. Wat leuk om je verhalen te lezen. Goede reis en geniet, echt geweldig zo'n reis!
    Groetjes, Chantal

  • 19 November 2018 - 18:10

    Lilian:

    Hoi Joani fijn om te horen dat je het naar je zin hebt,weldig wat je allemaal meemaakt. Geniet van al die mooie ervaringen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Buenos Aires

Joani

Actief sinds 29 Juli 2018
Verslag gelezen: 495
Totaal aantal bezoekers 10501

Voorgaande reizen:

13 September 2018 - 19 December 2018

Zuid-Amerika

Landen bezocht: